BiSL – Gebruiksbeheer
Binnen BiSL worden 7 clusters van processen onderscheiden. Een daarvan is gebruiksbeheer. Gebruiksbeheer valt onder het Uitvoerende niveau van functioneel beheer.
Processen die tot doel hebben een optimale en continue ondersteuning en gebruik van informatievoorziening te realiseren. Of de informatievoorziening goed functioneert en welke knelpunten er zijn.
Processen die tot doel hebben een optimale en continue ondersteuning en gebruik van informatievoorziening te realiseren. Of de IV goed functioneert en welke knelpunten er zijn. Wordt de operationele informatievoorziening goed gebruikt en aangestuurd? |
||
Gebruikersondersteuning | Richt zich op het dagelijks gebruik van en het functioneren van de informatievoorziening op die manier dat gebruikers optimaal kunnen werken. Een aanspreekpunt voor de gebruikers | ACTIVITEITEN – Call-registratie en afhandeling – Gebruikerscommunicatie – Call-rapportage |
RESULTATEN – Afgehandelde calls doorgeven wijzigingsverzoeken- communicatie met de gebruikersorganisatie- rapportage voor de sturende processen |
||
Beheer bedrijfsinformatie | Correcte opzet en inhoud van de gegevens in de informatievoorziening (geautomatiseerd en niet geautomatiseerd (zoals brieven, spreadsheets, aanvragen)) | ACTIVITEITEN – Bewaken / controleren (integriteit)- Informeren / rapporteren over gegevens- Wijzigen gegevens (en controleren doorvoering) |
RESULTATEN – Informatiemodel dat volledig, actueel en bruikbaar is en inzicht geeft in de relevante gegevens en relaties tussen die gegevens- Gegevens: juiste bedrijfsgegevens, aangepaste stuurgegevens- Informatieverstrekkingen aan gebruikers bijv. gegevensoverzichten |
||
Operationele ICT-aansturing | De technische werking, sturing en aansturing van de informatiesystemen.
Het geven van opdrachten aan de ICT-dienstverlener en bewaking van de werking van de ICT. |
ACTIVITEITEN – Verstrekking, verstrekken van opdrachten aan ICT-leveranciers (bestellen pc, installatie, uitvoeren incidentele verwerking)- Planning, leveren van informatie en beoordelen van voorstellen van de ICT ten aanzien van beschikbaarheid, continuïteit etc. onderzoek van getallen ten aanzien van ontwikkelingen / behoeften- Bewaking, bewaken en controleren uitvoeringen ICT-leverancier conform afspraken. Tevens evaluatie. |
RESULTATEN – Opdrachten (voor ICT)
-Behoefteplanning (inzicht in de behoefte vanuit het bedrijfsproces op gebied van beschikbaarheid, capaciteit en continuïteit) |