• Direct contact? Bel: +316 47 96 2860

BiSL – Functioneel beheer

In dit stuk bespreken we een bekend framework die breed inzetbaar is en veel wordt gebruikt in veel bedrijven; BiSL. In dit stuk focussen we ons op de terminologie van informatievoorziening en functioneel beheer. De KNVI interessegroep Open Standaarden beheert de verenigingsactiviteiten van BiSL®. BiSL® is een geregistreerd handelsmerk van de Van Haren Group. Voor meer informatie verwijzen we je door naar de website van Van Haren Group.

Wat betekent BiSL?

Business Information Services Library = een framework waarin processen van het functioneel beheer en van informatiemanagement worden beschreven. BiSL geeft handvaten om de communicatie te stroomlijnen en vast te leggen waarbij de vraag van de gebruiker centraal staat. Twee belangrijke vragen in de methodiek zijn “Wie doet wat?” en “Wie is waar verantwoordelijk voor?”.

Informatievoorziening en functioneel beheer

Informatievoorziening (IV): het geheel om te voorzien in de informatiebehoefte (mensen, middelen, maatregelen etc).

Functioneel beheer: verantwoordelijk voor de informatievoorziening van het bedrijfsproces, werkt in opdracht van de business manager / bedrijsmanager.

Drie niveaus van informatievoorziening:
– corporate: besturen van informatievoorziening vanuit het perspectief van de gehele organisatie
– bedrijfsproces: de gehele informatievoorziening die ondersteunend is aan dit proces
– systeemgericht niveau: inspelen op de specifieke behoeften van gebruikers die werken met het informatiesysteem.

Drie niveaus van functioneel beheer:
– Uitvoerend: het dagelijks gebruik van de informatievoorziening en het definiëren van de eisen waaraan de informatievoorziening moet voldoen (functioneel beheerders / kerngebruikers).
Gebruiksbeheer en functionaliteitenbeheer

– Sturend: kosten, opbrengsten, contracten en planningen (systeemeigenaar, opdrachtgever, budgetverantwoordelijke, productmanager)
Sturende processen

– Richtinggevend: waar moet de informatievoorziening heen en hoe voeren we sturing uit op de informatievoorziening? (informatiemanager, CIO, projectmanager)
Opstellen informatiestrategie en Opstellen IV-organisatie strategie

Hoofdtaken functioneer beheer:
– het onderkennen van informatiebehoefte binnen de organisatie (demand)
– het vertalen van de vraag naar oplossingen dmv nadere invulling of verandering van de huidige informatievoorziening (vertalen)
– vaststellen en uitgeven van opdrachten aan ICT, daarbij ook het managen, bewaken en evalueren van de uitvoering (levering supply)

Functioneel beheer wordt vaak geïmplementeerd als lijnactiviteiten, dit komt omdat de behoefte aan informatievoorziening ten behoeve van het bedrijfsproces hoe dan ook blijft bestaan (ondanks samengaan afdelingen, naamsveranderingen, groei of krimp van de organisatie etc).

  • BiSL
  • functioneel beheer
  • informatiemanagement