• Direct contact? Bel: +316 47 96 2860

BiSL – Functionaliteitenbeheer

Binnen BiSL worden 7 clusters van processen onderscheiden. Een daarvan is functionaliteitenbeheer. Functionaliteitenbeheer valt onder het Uitvoerende niveau van functioneel beheer. het gaat hier om onderhoud en vernieuwing.

bisl- functionaliteitenbeheer

Het traject waar wijzigingen in de informatievoorziening worden vormgegeven en uitgevoerd (geautomatiseerd en niet-geautomatiseerde).

o.a uitvoeren van wijzigingsverzoeken, komend uit gebruiksbeheer.

Hoe gaat de informatievoorziening er straks uitzien?

Specificeren Het vertalen van aangegeven gewenste veranderingen in functionaliteit naar inhoudelijke en niet inhoudelijke oplossingen en het vastleggen hiervan ten behoeve van de geautomatiseerde dienstverlening ACTIVITEITEN

– Behoefte bepalen: aanleiding, doel en de randvoorwaarden helder krijgen
– oplossingsrichting bepalen, bepalen impact op de IV, aangeven behoeften aan de ICT, laten uitvoeren van een impact-analyse, IT maakt functioneel ontwerp op basis van aangegeven veranderingsbehoeften.
– Validatie

Bespreken oplossingen met de gebruikers en beoordelen of voorgestelde oplossing de lading dekt, tenslotte valideren ten opzichte van doel, aanleiding en randvoorwaarden.

RESULTATEN

– Vooronderzoek en informatie-analsye
– Specificaties (geaccordeerd)

Vormgegeven niet-geautomatiseerde informatievoorziening Vervaardigen en onderhouden relevantie documentatie voor het gebruik en functioneel beheer van het informatiesysteem (procedures, handleidingen, werkinstructies) ACTIVITEITEN

– Bepaling doel, randvoorwaarden, uitgangspunten en globale oplossingsrichting (grotendeels uit specificeren overnemen)
– Bepaling relatie met geautomatiseerde informatievoorziening
– Uitwerken van het niet-geautomatiseerde informatievoorzieningsproces
– Vastleggen van het nieuwe werkproces (aanvullende documentatie, procedures, formulieren etc)

RESULTATEN

– Beschrijving oplossingsrichting niet geautomatiseerde IV

– Documenten niet geautomatiseerde IV

Voorbereiden transitie (implementeren) Invullen van ale benodigde randvoorwaarden zodat een implementatie probleemloos uitgevoerd kan worden ACTIVITEITEN

– plannen voorbereiding transitie (opstellen implementatieplan)
– uitvoering (alle activiteiten voor de implementatie van ICT, implementatiemaatregelen in de gebruikersorganisatie (informeren en ondersteunen), voorbereiding implementatie IV en FB)
– plannen transitie (alle activiteiten tijdens de transitie) dmv opstellen transitieplan

RESULTATEN

– Plannen (implementatie en transitieplan)
– Beheer- en gebruikersorganisatie (ICT, gebruikersorganisatie, functioneel beheer is voorbereid)

Toetsen en testen Zorgdragen dat de gewenste verandering op een vlekkeloze wijze wordt doorgevoerd en correct werkt ACTIVITEITEN

– voorbereiden van het toetsen en testen (plannen)
– uitvoeren acceptatietest
– test op volledigheid en aansluiting van de acceptatie omgeving
– borgen van het implementatieplan (controleren op volledigheid en correctheid)

Bepalen impact van de testresultaten

RESULTATEN

– Testaanpak en opzet
– Testresultaten en toetsresultaten
– decharge!

  • BiSL
  • functionaliteitenbeheer
  • informatiemanagement